Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6385252   Literactuem?: Didáctica de la literatura a l'ESO i al Batxillerat
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   1/12/2023 - 21/12/2023 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   54DA Literactuem?: Didáctica de la literatura a l'ESO i al Batxillerat
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/12/2023
  
Cost matrícula (Euros)   40
  
Descripció i   Metodologia:   L’ensenyament de la literatura ha canviat molt en els darrers anys. Potser pel canvi de societat, per l’ús excessiu de les noves tecnologies... el cas és que hem d’oferir a les i els alumnes propostes que facin estimar aquesta dimensió. O si més no, que no sigui tan feixuc com fa uns anys.

L’objectiu és que entenguin la importància de la competència literària a dia d’avui i proposar reptes que podran resoldre mitjançant uns sabers apresos al llarg de la seva educació.

Aquest curs s’inicia a través d’una visió conceptual de l’evolució de la didàctica de la
literatura, passant per diverses metodologies actives, introduint recursos i eines digitals i acabant amb l’avaluació.

Per últim, cal destacar que en aquesta formació s’ofereixen multitud de propostes i bones
pràctiques portades i contrastades a l’aula per tal d’oferir recursos, idees i inspiració
a les participants. Per tant, aquest curs es pot definir com una aproximació
teòrica-pràctica a una Didàctica de la literatura que permeti que els i les alumnes siguin
protagonistes dels seus aprenentatges.

La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
  
Objectius   1. Conèixer diverses propostes per transmetre la literatura.
2. Analitzar activitats tradicionals i poc convencionals de reflexió.
3. Saber aplicar eines digitals a l’ensenyament-aprenentatge de la literatura.
4. Explorar diverses eines digitals per aprendre literatura.
5. Entendre la diferència entre qualificar i avaluar i conèixer propostes dels diferents àmbits.
  
Continguts   MÒDUL 1: La teoria:
● La didàctica de la literatura: evolució de la societat.
● Metodologies actives: ABJ, Flipped Classroom...
● Diferents maneres d’explicar literatura eines i recursos.

MÒDUL 2: La pràctica:
● Activitats tradicionals: les que segueixen funcionant avui dia.
● Activitats “frau”: les que semblen un joc però cal dominar els continguts per a
poder jugar-hi.
● Activitats de reflexió: es pretén extrapolar la informació assimilada a una situació d’aprenentatge actual.
● La lectura obligatòria: com es tracta la lectura trimestral obligatòria. Com la
podem avaluar.

MÒDUL 3: Eines digitals
● Introduir les eines digitals a l’aula.
● Presentació de diverses eines útils per treballar la literatura.

MÒDUL 4: Avaluació i qualificació:
● Diferència entre qualificar i avaluar.
● Instruments d’avaluació i de qualificació de la competència literària.
  
Formador/a   Marta Perxachs Augé
  
Avaluació   Pla d'avaluació de l'activitat:

-L’avaluació d’aquest curs es desenvoluparà des d’una perspectiva formadora i integrada
dins dels continguts que es pretenen assolit. Es cerca reflexionar sobre la didàctica de la literatura en el segle XXI a les aules de secundària i batxillerat i, per a fer-ho, és interessant la participació de comentaris i reflexions a través dels Fòrums.

A més a més, es demanarà alguna proposta d’aplicació a l’aula o retroacció d’un element
que els i les participants hagin hagut de posar en pràctica. Per tal de poder certificar el curs, s’han d’haver realitzat totes les tasques (comentaris al Fòrum, disseny de propostes i enquesta de satisfacció) en el termini previst.

Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà de fer:

1. FÒRUM DE PRESENTACIÓ
● Cada participant haurà de presentar-se i explicar la motivació i les
expectatives de cara al curs

2. MÒDUL 1: La teoria
● Reflexió sobre un tema del contingut del mòdul proposat al Fòrum.
● Anàlisi comparativa de dues activitats de les plantejades al mòdul i proposta de millora.

3. MÒDUL 2: La pràctica
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat del contingut del mòdul.
● Proposta d’una activitat “frau” i una de reflexió.

4. MÒDUL 3: Eines digitals
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat sobre el contingut del mòdul.
● Proposta d’aplicació a l’aula o adaptació d'aquesta si no es pot dur a terme en ella.

5. MÒDUL 4:
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat sobre el contingut del curs.
● Proposta d’avaluació d’una tasca competencial sobre els continguts del mòdul.

6. PER FINALITZAR
● Enquesta de satisfacció.
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Secundària i batxillerat.
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).