|
REC6385252 |
Literactuem?: Didáctica de la literatura a l'ESO i al Batxillerat |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària Obligatòria i batxillerat |
|
|
|
1/12/2023 - 21/12/2023 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
54DA Literactuem?: Didáctica de la literatura a l'ESO i al Batxillerat
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/12/2023 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
L’ensenyament de la literatura ha canviat molt en els darrers anys. Potser pel canvi de societat, per l’ús excessiu de les noves tecnologies... el cas és que hem d’oferir a les i els alumnes propostes que facin estimar aquesta dimensió. O si més no, que no sigui tan feixuc com fa uns anys.
L’objectiu és que entenguin la importància de la competència literària a dia d’avui i proposar reptes que podran resoldre mitjançant uns sabers apresos al llarg de la seva educació.
Aquest curs s’inicia a través d’una visió conceptual de l’evolució de la didàctica de la
literatura, passant per diverses metodologies actives, introduint recursos i eines digitals i acabant amb l’avaluació.
Per últim, cal destacar que en aquesta formació s’ofereixen multitud de propostes i bones
pràctiques portades i contrastades a l’aula per tal d’oferir recursos, idees i inspiració
a les participants. Per tant, aquest curs es pot definir com una aproximació
teòrica-pràctica a una Didàctica de la literatura que permeti que els i les alumnes siguin
protagonistes dels seus aprenentatges.
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
1. Conèixer diverses propostes per transmetre la literatura.
2. Analitzar activitats tradicionals i poc convencionals de reflexió.
3. Saber aplicar eines digitals a l’ensenyament-aprenentatge de la literatura.
4. Explorar diverses eines digitals per aprendre literatura.
5. Entendre la diferència entre qualificar i avaluar i conèixer propostes dels diferents àmbits.
|
| |
Continguts |
MÒDUL 1: La teoria:
● La didàctica de la literatura: evolució de la societat.
● Metodologies actives: ABJ, Flipped Classroom...
● Diferents maneres d’explicar literatura eines i recursos.
MÒDUL 2: La pràctica:
● Activitats tradicionals: les que segueixen funcionant avui dia.
● Activitats “frau”: les que semblen un joc però cal dominar els continguts per a
poder jugar-hi.
● Activitats de reflexió: es pretén extrapolar la informació assimilada a una situació d’aprenentatge actual.
● La lectura obligatòria: com es tracta la lectura trimestral obligatòria. Com la
podem avaluar.
MÒDUL 3: Eines digitals
● Introduir les eines digitals a l’aula.
● Presentació de diverses eines útils per treballar la literatura.
MÒDUL 4: Avaluació i qualificació:
● Diferència entre qualificar i avaluar.
● Instruments d’avaluació i de qualificació de la competència literària.
|
| |
Formador/a |
Marta Perxachs Augé
|
| |
Avaluació |
Pla d'avaluació de l'activitat:
-L’avaluació d’aquest curs es desenvoluparà des d’una perspectiva formadora i integrada
dins dels continguts que es pretenen assolit. Es cerca reflexionar sobre la didàctica de la literatura en el segle XXI a les aules de secundària i batxillerat i, per a fer-ho, és interessant la participació de comentaris i reflexions a través dels Fòrums.
A més a més, es demanarà alguna proposta d’aplicació a l’aula o retroacció d’un element
que els i les participants hagin hagut de posar en pràctica. Per tal de poder certificar el curs, s’han d’haver realitzat totes les tasques (comentaris al Fòrum, disseny de propostes i enquesta de satisfacció) en el termini previst.
Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà de fer:
1. FÒRUM DE PRESENTACIÓ
● Cada participant haurà de presentar-se i explicar la motivació i les
expectatives de cara al curs
2. MÒDUL 1: La teoria
● Reflexió sobre un tema del contingut del mòdul proposat al Fòrum.
● Anàlisi comparativa de dues activitats de les plantejades al mòdul i proposta de millora.
3. MÒDUL 2: La pràctica
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat del contingut del mòdul.
● Proposta d’una activitat “frau” i una de reflexió.
4. MÒDUL 3: Eines digitals
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat sobre el contingut del mòdul.
● Proposta d’aplicació a l’aula o adaptació d'aquesta si no es pot dur a terme en ella.
5. MÒDUL 4:
● Participació al Fòrum sobre un tema proposat sobre el contingut del curs.
● Proposta d’avaluació d’una tasca competencial sobre els continguts del mòdul.
6. PER FINALITZAR
● Enquesta de satisfacció.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Secundària i batxillerat.
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|
|